Muovin laminoimisen edut
- Merkittävästi parempi iskulujuus
- Parempi koneen suojaus
- Parempi materiaalin kestävyys ja turvallisuus
- Älyteknologioiden integroiminen
- Mahdollistaa luodinkestävien ikkunoiden valmistamisen
Muovin laminointi on menetelmä, jossa kaksi tai useampia muovilevyjä yhdistetään monikerrosrakenteeksi TPU-kalvojen avulla. Laminointi parantaa muovilevyn ominaisuuksia, kuten iskulujuutta, vakautta ja äänieristystä. Laminoidut muoviratkaisut tarjoavat paremman suojan vaativiin käyttökohteisiin. Esimerkiksi ajoneuvojen tai koneiden ikkunoihin voi osua kiviä tai puiden oksia, jolloin laminoidut turvalasit suojaavat koneen käyttäjää.
Hyödynnämme kirkkaiden muovien laminoimisessa huipputeknologiaa korkeatasoisten asiakasratkaisujen valmistamiseen. Monikerroksinen laminoitu muovirakenne mahdollistaa lisäominaisuuksien, kuten tummennus- ja lämmityskalvojen sekä erilaisten läpinäkyvien näyttöjen integroimisen lasitukseen. Älyteknologioiden avulla voit kehittää uusia ominaisuuksia tuotteeseesi.
Gauzyn SPD- ja PDLC-tekniikoiden avulla laminoidut ikkunat voidaan muuttaa älylaseiksi. Tummennuskalvot ovat erinomainen ratkaisu esimerkiksi aurinkoisissa ja kuumissa olosuhteissa toimiviin koneisiin tai ajoneuvoihin.
Integroitu SPD-kalvo blokkaa 99,5 % läpäisevästä valosta, joka mahdollistaa ikkunoiden himmenemisen ja sävyttämisen vaikuttamatta optiseen näkymään. Ratkaisu lisää mukavuutta ja luo optimaalisen tummennuksen ulkoikkunoihin. PDLC-kalvo muuttaa lasituksen opaalin värisestä kirkkaaksi napin painalluksella, joka takaa yksityisyyden ja lämpötilan hallinnan. Sitä voidaan käyttää myös valkokankaana tai valkotauluna.
Hyödynnämme LUMINEQ® älyteknologiaa läpinäkyvien näyttöjen laminoimisessa. Teknologian avulla ikkunat tai lasitukset muuttuvat interaktiivisiksi näytöiksi. Läpinäkyvä näyttö voidaan laminoida tuulilaseihin, sivuikkunoihin, kattoluukkuihin ja oviin välittämään esimerkiksi ajoneuvon tai koneen dynaamisia tietoja.
Teknologian avulla valmistajat voivat rakentaa turvallisempia ajoneuvoja, jotka parantavat kuljettajien ja matkustajien ergonomiaa, tilannetietoisuutta sekä käyttökokemusta. Tärkeät tiedot ovat koneen kuljettajan näköpiirissä samaan aikaan, kun hän pitää katseensa työssä. Läpinäkyvän näytön avulla kuljettaja saa tietoja, kuten nopeuden, moottorin lämpötilan ja polttoaineen määrän.
Lämmitettävät ikkunat tuovat hyötyjä mm. erilaisiin työkoneisiin, hiihtohisseihin ja veneisiin. Ikkunaan laminoitu lämmityskalvo sisältää johdot, jotka sulattavat ikkunan. Lämmitysjärjestelmä toimii napin painalluksella, eikä se heikennä laminoidun ikkunan optisia ominaisuuksia.
Esimerkiksi lumisissa olosuhteissa toimivien koneiden ikkunat voidaan puhdistaa muutamassa minuutissa lämmityskalvon avulla. Tämän ansiosta kuljettajalla on parempi näkyvyys äärimmäisissä sääolosuhteissa, kuten vesi- tai lumisateessa sekä sumussa. Lisäksi ikkunoihin laminoitu lämmityskalvo on hiljaisempi kuin erillisen lämmittimen käyttäminen ikkunoiden sulattamiseen.
Turvalasien korkea laatu on olennainen asiakaskriteeri. Varmistamme ikkunoiden optisen laadun toimimalla DIN 52305 -standardin mukaisesti. DIN 52305 standardin mukaiset laadunvalvontatestit testaavat ajoneuvolasitusten optista vääristymää sekä valon taittamista.
Scholz on kustomoitu huipputeknologinen autoklaavi laadukkaiden muovilevyjen laminoimiseen. Autoklaavijärjestelmässä on paine- ja lämpötilasäätö ja sen halkaisija on 2,6 metriä ja pituus 4 metriä.
Autoklaavilla voidaan laminoida kirkkaita muovilevyjä aina 15 mm x 2000 mm x 3000 mm asti. Kaarevat laminoitavat osat voivat olla kooltaan 700 mm x 2000 mm x 3000 mm.
Valmistamme laminoituja lasituksia polykarbonaatista sekä akryylista. Polykarbonaatti on erittäin iskunkestävä materiaali. Sen iskulujuus on 200 kertaa suurempi verrattuna lasiin. Akryyli on luonnostaan kova ja kulutusta kestävä materiaali. Laminointi parantaa muovimateriaalien iskunkestävyyttä ja laminoidut PC-levyt ovat erinomainen materiaali työkoneiden ja erikoisajoneuvojen turvalaseihin.
Martti Hahtonen
Kehitysjohtaja
+358 20 779 0043
martti.hahtonen@aikon.fi